יום ראשון, 17 בספטמבר 2017

יום 5 מתוך 5 - 15.09.2017

מור כהן | קרן קסלר

מהלך היום:

התחלנו את היום בברוקלין ברידג' פארק בו פגשנו את Matthew Urbanskiprincipal at MVVA מת'יו סיפר לנו על השיקולים בתכנון הפארק, היסטוריית המקום ועל הטכנולוגיות שיישמו בפארק על מנת להתגבר על בעיות של סחף קרקע והרעש של הכבישים הסמוכים.

לאחר מכן המשכנו לטיילת Brooklyn hights אשר משקיפה לפארק ונותנת מבט פתוח לקו האופק של מנהטן, פסל החירות והסביבה.

חצינו את גשר ברוקלין שהיה עמוס במבקרים וחשף עוד מבט מדהים על העיר ועל הגשר המרהיב.

City Hall park

תוכנן על ידי John McComb  ו-Frances Magnin בשנת 1802. בשנת 1942 הוסיפו לקצה הדרומי של הפארק מזרקה אשר הוחלפה בעיצובו של Jacob Wrey Mould בשנת 1871. הפארק עוצב מחדש בשנת 1939 ע"י Gilmore Clarke.
גרסה מודרנית של המזרקה נוספה לפארק בשנת 1984 בתכנונו של
Paul Friedberg.
מזרקה זו הוחלפה בשנת 1999 בעקבות החלטה לשחזר את הסגנון ההסטורי של המקום.

Jacob Javit PlazaMichael van valkenburgh associates
במקור היה במקום תכנון של מרתה שוורץ אך העובדים במבנה לא אהבו אותו ובסופו של דבר התקבלה החלטה לתכנן את המקום מחדש.
התכנון הנוכחי יצא לפועל בשנת 2013.

לאחר מנוחה קצרה במקום המשכנו להפסקת צהריים במסעדה בצ'יינה טאון וקינחנו בגלידה ב-
China Town ice cream factory.

משם נסענו בסאבווי למוזיאון האומנות המודרנית MoMA שם עשינו שיחת סיכום שכללה הרבה חוויות טובות ותודות לכל מי שתרם לקורס.

רפלקציה

מור כהן

אחרי יומיים מעוננים, הגענו בבוקר לשכונת DUMBO שנמצאת תחת גשר מנהטן down under Manhattan bridge overpath ליום שמשי ונעים.

פגשנו שם את אדריכל הנוף מת'יו אורבנסקי, ממשרד מיקל ואן ואקנברג שהגיע מטעם המשרד אשר תכנן את פארק גשר ברוקלין. הוא הדריך אותנו דרך הפארק אשר יושב לגדות הנהר המזרחי, ומה שאותי משך מלבד הנוף של מנהטן אשר נגלה בהדרגתיות דרך הפארק, זה השימוש בחומרים ממוחזרים ליצירת הפארק.

הספספלים עוצבו במיוחד לפארק ויוצרו מעץ אשר היה פסולת בניין במפעלים ישנים בברוקלין. האמפיתאטרון נבנה משימוש חוזר באבנים, שלדברי מת'יו גורם לאנשים המטיילים בפארק לחשוב שהפארק נבנה סביב האמפי ולא להיפך.

בדרום הפארק ישנו שימוש במחסני הפירים הישנים כמגרשי ספורט אשר מוגנים ממזג האוויר ומאפשרים משחק גם בחורף.

אפילו יצירת הטופוגרפיה הפארק נעשתה בצורה של מיחזור מאתר אחר.

בקצהו הדרומי של הפארק ישנו רצף של גני שעשועים לילדים קטנים, שמה שמרשים בהם זה השימוש באלמנטים מן הטבע: חול, סלעים, מים, בצבעים משתלבים ובצורה הנגלית לילד בשלבים אשר נותנת לילד הרגשה שהוא הראשון אשר ''גילה'' את המקום.

למרות גודלו של הפארק וחלוקתו לגינות קטנות יותר ע''י שימוש בטופוגרפיה, השימוש באלמנטים חזרתיים כמו הגדרות, הספסלים ועוד יצרו מראה ותחושה אחידה של פארק אחד.

ישנה גינה אחת שקרצה לי במיוחד, בגלל השימוש במבנה הישן כדי לתחום אותה ולמסגר את הנוף דרך קשתות המבנה. יחד עם שילוב הלבנים האדומות של המבנה, הירוק של הצמחייה והשמיים הכחולים המקום שידר אווירה רגועה, בטוחה וקסומה.

ציפיות מתממשות - Brooklyn bridge park

קרן קסלר

ברוקלין ברידג' פארק משקיף על קו האופק של מנהטן, גשר ברוקלין, פסל החירות וגשר  מנהטן.
לאורך הסיור בפארק נדהמתי בכל פעם מחדש מהנופים שנחשפו בפניי והופתעתי מהאלמנטים הפשוטים לכאורה שהפכו את הנוף במקום לייחודי ומרתק.

ההסבר של מת'יו עזר לי להבין את התחושה שלי במקום, הפארק תוכנן כך שהמבקר לא יראה את כל הנוף בבת אחת אלא יחווה בכל פעם נוף אחר או את אותו הנוף מנקודות מבט שונות תוך כדי בניית הציפייה ויצירת מתח מסויים.

ריתק אותי לשמוע כמה המשרד משקיע בלמידה, פיתוח טכניקות ושימוש בטכנולוגיות חדישות למניעת סחף קרקע בפארק ומיסוך הרעש של הכביש הראשי בחלק משטח הפארק.

מת'יו דיבר על כך שהוא דוגל בתחכום בתכנון ואני חושבת שזאת דרך מצויינת לצאת ממנה לתכנון - יצירת מניפולציות שמעצימות את ההנאה של המבקר במקום והופכות אותו למרגש.
אני חושבת שעניין התחכום בולט גם בתכנון מקומות המשחק עבור הילדים, המתקנים מקוריים, מעניינים ומזמינים למשחק מגוון וחקירה. דבר נוסף שהופך את אזור המשחק לקסום הוא הצמחייה במקום אשר מחליפה את סככות הצל הבנאליות אשר מזוהות עם גני השעשועים.

בדיעבד אני מבינה שהמניפולציות שתוכננו אכן עבדו עליי למרות שהרגשתי שאני משוטטת ומתבוננת בטבעיות וללא כוונה או מטרה מסויימת, הסקרנות הובילה אותי לחפש את המבטים. הסיור במקום וההסברים של מת'יו יחד עם הסיור ב-four freedom park, גרמו לי להבין כמה האפקט של בניית הציפייה חשוב בהקשר של אדריכלות הנוף.